Wat is het verschil tussen 
een 1-fase en 3-fase laadstation?

Laadpalen

Als het gaat om het laden van elektrische voertuigen op wisselstroom ofwel AC, dan spelen 1 fase en 3 fase een belangrijke rol. Iedere elektrische auto heeft een AC lader aan boord. Deze AC lader kan 1 fase, 2 fase of 3 fase zijn.

scroll down

AC lader

3 fase

1 fase

2 fase

Een fase is een stroomkabel. 
Een auto met een 1 fase lader aan
boord laadt dus op wisselstroom op over 1 stroomkabel. Een auto met
een 3 fase lader laadt dus op over 3 stroomkabels. Heeft de laadpaal waar de auto aan is gekoppeld ook 3 fasen, dan krijgt de auto stroom over drie stroomkabels.

Een fase is een stroomkabel

Hoe werkt dit bij laadpalen?

Een laadpaal op 1 fase, doorgaans is dit een wallbox, heeft een aansluiting op 16A bij een spanning van 230V. Dit betekent dat over deze ene stroomkabel een stroom gaat van 16A. Hiermee kun je maximaal 3,7 kW laden ofwel circa 20 kilometer per uur bijladen.

1 fase

Een laadpaal op 3 fase heeft een aansluiting op 16A of 32A en maakt gebruik van krachtstroom bij een spanning van 400V. Bij 3 fase 16A gaat er over drie stroomkabels een stroom van 16A. Hiermee kan een auto die een 3 fase lader aan boord heeft 11kW laden ofwel circa 60 kilometer per uur bijladen.

3 fase

11kW is in vele gevallen mogelijk bij jou thuis. Dit vermogen is ook het meest gangbare vermogen voor publieke laadpunten in  Nederland.

Laat je goed informeren over welk type AC lader een elektrische auto aan boord heeft. Het type bepaalt de praktische inzetbaarheid van de auto. Wat er bij jou thuis mogelijk is, is afhankelijk van de technische installatie.

Laat je goed informeren over de mogelijkheden door een expert. Renault heeft de juiste partners die jou ondersteunen op het gebied van de technische installatie van een laadpunt bij de aanschaf van bijvoorbeeld een Renault ZOE.

 

Er zijn ook veel publieke laadpunten met een vermogen van 22kW. Deze laadpalen leveren dus over drie stroomkabels 32A aan stroom. Bij 3 fase 32A kunnen sommige elektrische auto’s, zoals de Renault ZOE, tot circa 120 kilometer per uur bijladen. Dit betekent dat de auto snel weer voldoende kilometers heeft.

Hoe snel kan ik dan thuis opladen?

Jouw technische installatie thuis bepaalt hoe snel jouw elektrische auto kan opladen. Onderstaand vind je een overzicht van de meest voorkomende netvoedingen van technische installaties van huizen in Nederland. Op deze manier kun je bekijken wat er bij jou thuis mogelijk is. Vaak is het mogelijk om huizen met een 1 fase netvoeding te upgraden naar een 3 fase netvoeding. Dit vereist een aanpassing in jouw technische installatie. Dit betekent ook dat de vastrecht kosten op jaarbasis omhoog gaan. Laat je goed informeren door de netbeheerder die actief is in jouw gebied.

3x35A

3x35A

1x25A

1x35A

3x25A

3x25A

Maximaal 11kW

Maximaal 7,2kW

Maximaal 11kW

Maximaal 4,6kW

Maximaal 3,6kW

Maximaal 3kW

Fase

Netvoeding thuis

Beschikbaar laadvermogen voor de elektrische auto

Wat is het verschil
tussen 1 fase en 3 fase?

Laadpalen

Als het gaat om het laden van elektrische voertuigen op wisselstroom ofwel AC, dan spelen 1 fase en 3 fase een belangrijke rol. Iedere elektrische auto heeft een AC lader aan boord. Deze AC lader kan 1 fase, 2 fase of 3 fase zijn.

AC lader

3 fase

1 fase

2 fase

Een fase is een stroomkabel. 
Een auto met een 1 fase lader aan
boord laadt dus op wisselstroom op over 1 stroomkabel. Een auto met
een 3 fase lader laadt dus op over 3 stroomkabels. Heeft de laadpaal waar de auto aan is gekoppeld ook 3 fasen, dan krijgt de auto stroom over drie stroomkabels.

Een fase is een stroomkabel

Hoe werkt dit bij laadpalen?

Een laadpaal op 1 fase, doorgaans is dit een wallbox, heeft een aansluiting op 16A bij een spanning van 230V. Dit betekent dat over deze ene stroomkabel een stroom gaat van 16A. Hiermee kun je maximaal 3,7 kW laden ofwel circa 25 kilometer per uur bijladen.

1 fase

Een laadpaal op 3 fase heeft een aansluiting op 16A of 32A en maakt gebruik van krachtstroom bij een spanning van 400V. Bij 3 fase 16A gaat er over drie stroomkabels een stroom van 16A. Hiermee kan een auto die een 3 fase lader aan boord heeft 11kW laden ofwel circa 60 kilometer per uur bijladen.

3 fase

11kW is in vele gevallen mogelijk bij jou thuis. Dit vermogen is ook het  meestgangbare vermogen voorpublieke laadpunten in  Nederland.

Er zijn ook veel publieke laadpunten met een vermogen van 22kW. Deze laadpalen leveren dus over drie stroomkabels 32A aan stroom. Bij 3 fase 32A kunnen sommige elektrische auto’s, zoals de Renault ZOE, tot circa 120 kilometer per uur bijladen. Dit betekent dat de auto snel weer voldoende kilometers heeft.

Laat je goed informeren over welk type AC lader een elektrische auto aan boord heeft. Het type bepaalt de praktische inzetbaarheid van de auto. Wat er bij jou thuis mogelijk is, is afhankelijk van de technische installatie.

Laat je goed informeren over de mogelijkheden door een expert. Renault heeft de juiste partners die jou ondersteunen op het gebied van de technische installatie van een laadpunt bij de aanschaf van bijvoorbeeld een Renault ZOE.

 

Hoe snel kan ik dan thuis opladen?

Jouw technische installatie thuis bepaalt hoe snel jouw elektrische auto kan opladen. Onderstaand vind je een overzicht van de meest voorkomende netvoedingen van technische installaties van huizen in Nederland. Op deze manier kun je bekijken wat er bij jou thuis mogelijk is. Vaak is het mogelijk om huizen met een 1 fase netvoeding te upgraden naar een 3 fase netvoeding. Dit vereist een aanpassing in jouw technische installatie. Dit betekent ook dat de vastrecht kosten op jaarbasis omhoog gaan. Laat je goed informeren door de netbeheerder die actief is in jouw gebied.

Beschikbaar laadvermogen voor de elektrische auto

Netvoeding thuis

Fase

Max. 11kW

Max. 7,2kW

Max. 11kW

Max. 4,6kW

Max. 3,6kW

Max. 3kW

3x35A

3x35A

1x25A

1x35A

3x25A

3x25A