Wat is het verschil tussen
een 1-fase en 3-fase laadstation?
Laadpalen
Als het gaat om het laden van elektrische voertuigen op wisselstroom ofwel AC, dan spelen 1 fase en 3 fase een belangrijke rol. Iedere elektrische auto heeft een AC lader aan boord. Deze AC lader kan 1 fase, 2 fase of 3 fase zijn.
scroll down
AC lader
3 fase
1 fase
2 fase
Een fase is een stroomkabel.
Een auto met een 1 fase lader aan
boord laadt dus op wisselstroom op over 1 stroomkabel. Een auto met
een 3 fase lader laadt dus op over 3 stroomkabels. Heeft de laadpaal waar de auto aan is gekoppeld ook 3 fasen, dan krijgt de auto stroom over drie stroomkabels.
Een fase is een stroomkabel
Hoe werkt dit bij laadpalen?
Een laadpaal op 1 fase, doorgaans is dit een wallbox, heeft een aansluiting op 16A bij een spanning van 230V. Dit betekent dat over deze ene stroomkabel een stroom gaat van 16A. Hiermee kun je maximaal 3,7 kW laden ofwel circa 20 kilometer per uur bijladen.
1 fase
Een laadpaal op 3 fase heeft een aansluiting op 16A of 32A en maakt gebruik van krachtstroom bij een spanning van 400V. Bij 3 fase 16A gaat er over drie stroomkabels een stroom van 16A. Hiermee kan een auto die een 3 fase lader aan boord heeft 11kW laden ofwel circa 60 kilometer per uur bijladen.
3 fase
11kW is in vele gevallen mogelijk bij jou thuis. Dit vermogen is ook het meest gangbare vermogen voor publieke laadpunten in Nederland.
Laat je goed informeren over welk type AC lader een elektrische auto aan boord heeft. Het type bepaalt de praktische inzetbaarheid van de auto. Wat er bij jou thuis mogelijk is, is afhankelijk van de technische installatie.
Laat je goed informeren over de mogelijkheden door een expert. Renault heeft de juiste partners die jou ondersteunen op het gebied van de technische installatie van een laadpunt bij de aanschaf van bijvoorbeeld een Renault ZOE.
Er zijn ook veel publieke laadpunten met een vermogen van 22kW. Deze laadpalen leveren dus over drie stroomkabels 32A aan stroom. Bij 3 fase 32A kunnen sommige elektrische auto’s, zoals de Renault ZOE, tot circa 120 kilometer per uur bijladen. Dit betekent dat de auto snel weer voldoende kilometers heeft.
Hoe snel kan ik dan thuis opladen?
Jouw technische installatie thuis bepaalt hoe snel jouw elektrische auto kan opladen. Onderstaand vind je een overzicht van de meest voorkomende netvoedingen van technische installaties van huizen in Nederland. Op deze manier kun je bekijken wat er bij jou thuis mogelijk is. Vaak is het mogelijk om huizen met een 1 fase netvoeding te upgraden naar een 3 fase netvoeding. Dit vereist een aanpassing in jouw technische installatie. Dit betekent ook dat de vastrecht kosten op jaarbasis omhoog gaan. Laat je goed informeren door de netbeheerder die actief is in jouw gebied.
3x35A
3x35A
1x25A
1x35A
3x25A
3x25A
Maximaal 11kW
Maximaal 7,2kW
Maximaal 11kW
Maximaal 4,6kW
Maximaal 3,6kW
Maximaal 3kW
Fase
Netvoeding thuis
Beschikbaar laadvermogen voor de elektrische auto
Wat is het verschil
tussen 1 fase en 3 fase?
Laadpalen
Als het gaat om het laden van elektrische voertuigen op wisselstroom ofwel AC, dan spelen 1 fase en 3 fase een belangrijke rol. Iedere elektrische auto heeft een AC lader aan boord. Deze AC lader kan 1 fase, 2 fase of 3 fase zijn.
AC lader
3 fase
1 fase
2 fase
Een fase is een stroomkabel.
Een auto met een 1 fase lader aan
boord laadt dus op wisselstroom op over 1 stroomkabel. Een auto met
een 3 fase lader laadt dus op over 3 stroomkabels. Heeft de laadpaal waar de auto aan is gekoppeld ook 3 fasen, dan krijgt de auto stroom over drie stroomkabels.
Een fase is een stroomkabel
Hoe werkt dit bij laadpalen?
Een laadpaal op 1 fase, doorgaans is dit een wallbox, heeft een aansluiting op 16A bij een spanning van 230V. Dit betekent dat over deze ene stroomkabel een stroom gaat van 16A. Hiermee kun je maximaal 3,7 kW laden ofwel circa 25 kilometer per uur bijladen.
1 fase
Een laadpaal op 3 fase heeft een aansluiting op 16A of 32A en maakt gebruik van krachtstroom bij een spanning van 400V. Bij 3 fase 16A gaat er over drie stroomkabels een stroom van 16A. Hiermee kan een auto die een 3 fase lader aan boord heeft 11kW laden ofwel circa 60 kilometer per uur bijladen.
3 fase
11kW is in vele gevallen mogelijk bij jou thuis. Dit vermogen is ook het meestgangbare vermogen voorpublieke laadpunten in Nederland.
Er zijn ook veel publieke laadpunten met een vermogen van 22kW. Deze laadpalen leveren dus over drie stroomkabels 32A aan stroom. Bij 3 fase 32A kunnen sommige elektrische auto’s, zoals de Renault ZOE, tot circa 120 kilometer per uur bijladen. Dit betekent dat de auto snel weer voldoende kilometers heeft.
Laat je goed informeren over welk type AC lader een elektrische auto aan boord heeft. Het type bepaalt de praktische inzetbaarheid van de auto. Wat er bij jou thuis mogelijk is, is afhankelijk van de technische installatie.
Laat je goed informeren over de mogelijkheden door een expert. Renault heeft de juiste partners die jou ondersteunen op het gebied van de technische installatie van een laadpunt bij de aanschaf van bijvoorbeeld een Renault ZOE.
Hoe snel kan ik dan thuis opladen?
Jouw technische installatie thuis bepaalt hoe snel jouw elektrische auto kan opladen. Onderstaand vind je een overzicht van de meest voorkomende netvoedingen van technische installaties van huizen in Nederland. Op deze manier kun je bekijken wat er bij jou thuis mogelijk is. Vaak is het mogelijk om huizen met een 1 fase netvoeding te upgraden naar een 3 fase netvoeding. Dit vereist een aanpassing in jouw technische installatie. Dit betekent ook dat de vastrecht kosten op jaarbasis omhoog gaan. Laat je goed informeren door de netbeheerder die actief is in jouw gebied.
Beschikbaar laadvermogen voor de elektrische auto
Netvoeding thuis
Fase
Max. 11kW
Max. 7,2kW
Max. 11kW
Max. 4,6kW
Max. 3,6kW
Max. 3kW
3x35A
3x35A
1x25A
1x35A
3x25A
3x25A