landingsimage

De kosten en voordelen van elektrisch rijden

Alles over elektrisch rijden

De ‘TCO’ (total cost of ownership) van een elektrische auto is lager dan die van een brandstofauto. Dit komt door de besparing op brandstof en door het feit dat er geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Daarnaast is het onderhoud van een elektrische auto goedkoper dan van een brandstofauto.

10.000 km

15.000 km

20.000 km

Benzine vs elektrisch

Renault Clio TCe 100 Zen / gewicht 1065 kg / consumentenprijs € 19.390,-

Renault Zoe R135 ZEN Batterij koop / gewicht 1475 kg / consumentenprijs € 35.190,-

Car Tire front Tire back
Car (Copy) Tire front (Copy) Tire back (Copy)
New image (Copy)

brandstofkosten
€ 4.706,-
in kWh

wegenbelasting
€ 476,-
per jaar

New image

brandstofkosten
€ 2.374,-
in kWh

wegenbelasting
€ 0,-
per jaar

New image

Elektrische auto en onderhoud

Een voordeel van een elektrische
auto is dat het onderhoud een stuk voordeliger is dan een auto met een verbrandingsmotor.

De elektromotor heeft minder (bewegende) onderdelen en dat zie
je terug in lagere onderhoudskosten. Motorolie, bougies, aandrijfriemen en het luchtfilter zijn bijvoorbeeld niet van toepassing en hoeven daarom ook niet vervangen te worden.

Ondanks minder bewegende delen is jaarlijks onderhoud wel van belang voor het controleren van o.a. de remmen, de wielophanging rondom, de banden en het vervangen van het interieur filter. Banden kunnen door het hoge koppel van de elektrische auto iets harder slijten dan bij een auto met een verbrandingsmotor.

New image (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)
New image (Copy)
New image (Copy)
New image (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)
paal links paal rechts
New image New image (Copy)

Bijtelling

Per 1 januari 2020 is het bijtellingspercentage verhoogt naar 8% tot een fiscale waarde van €45.000, hierboven betaal je dan 22%. In de volgende jaren wordt de bijtelling verder verhoogt, maar het fiscale voordeel voor de elektrische rijder blijft voorlopig aantrekkelijk. 

vanaf 2020

cirkel achtergrond (Copy) full cirkel (Copy) bedekkend (Copy) New image (Copy)

bijtelling

8%

New image (Copy)
cirkel achtergrond (Copy) (Copy) full cirkel (Copy) (Copy) bedekkend (Copy) (Copy) New image (Copy) (Copy)

bijtelling

22%

New image (Copy) (Copy)

fiscale waarde - boven €45.000,-

fiscale waarde -
tot €45.000,-

Huren

Vanaf € 74,-* per maand

bij minder dan 
75% capaciteit wordt deze gerepareerd of vervangen

Voor de privé rijder

Je kunt op basis van jouw situatie de keuze maken die het beste bij je past en de batterij kopen of huren. Bij batterijkoop zit de prijs van de batterij in de auto. Bij batterijhuur betaal je maandelijks een bedrag, afhankelijk van het door jou gekozen jaarkilometrage.

Batterij huren of kopen

Voor de zakelijke rijder

Batterij

SCROLL DOWN

New image
landingsimage

De kosten en voordelen van elektrisch rijden

Alles over elektrisch rijden

De ‘TCO’ (total cost of ownership) van een elektrische auto is lager dan die van een brandstofauto. Dit komt door de besparing op brandstof en door het feit dat er geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Daarnaast is het onderhoud van een elektrische auto goedkoper dan van een brandstofauto.

Benzine vs elektrisch

Renault Clio TCe 100 Zen / gewicht 1065 kg / consumentenprijs € 19.390,-

Renault Zoe R135 ZEN Batterij koop / gewicht 1475 kg / consumentenprijs € 35.190,-

Car Tire front Tire back
Car (Copy) Tire front (Copy) Tire back (Copy)
New image (Copy)

brandstofkosten
€ 4.706,-
in kWh

wegenbelasting
€ 476,-
per jaar

New image

brandstofkosten
€ 2.374,-
in kWh

wegenbelasting
€ 0,-
per jaar

10.000 km

15.000 km

20.000 km

10.000 km

15.000 km

20.000 km

New image

Elektrische auto en onderhoud

Een voordeel van een elektrische
auto is dat het onderhoud een stuk voordeliger is dan een auto met een verbrandingsmotor.

De elektromotor heeft minder (bewegende) onderdelen en dat zie
je terug in lagere onderhoudskosten. Motorolie, bougies, aandrijfriemen en het luchtfilter zijn bijvoorbeeld niet van toepassing en hoeven daarom ook niet vervangen te worden.

Ondanks minder bewegende delen is jaarlijks onderhoud wel van belang voor het controleren van o.a. de remmen, de wielophanging rondom, de banden en het vervangen van het interieur filter. Banden kunnen door het hoge koppel van de elektrische auto iets harder slijten dan bij een auto met een verbrandingsmotor.

New image (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)
New image (Copy) New image
New image (Copy)
New image (Copy)
New image (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy) New image (Copy) (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)
New image New image (Copy)
paal rechts
paal links

Bijtelling

Per 1 januari 2020 is het bijtellingspercentage verhoogt naar 8% tot een fiscale waarde van €45.000, hierboven betaal je dan 22%. In de volgende jaren wordt de bijtelling verder verhoogt, maar het fiscale voordeel voor de elektrische rijder blijft voorlopig aantrekkelijk. 

vanaf 2020

cirkel achtergrond (Copy) full cirkel (Copy) bedekkend (Copy) New image (Copy)
New image (Copy)

bijtelling

8%

cirkel achtergrond (Copy) (Copy) full cirkel (Copy) (Copy) bedekkend (Copy) (Copy) New image (Copy) (Copy)
New image (Copy) (Copy)

bijtelling

22%

fiscale waarde - tot €45.000,-

fiscale waarde - boven €45.000,-

Voor de zakelijke rijder

New image

Voor de privé rijder

Je kunt op basis van jouw situatie de keuze maken die het beste bij je past en de batterij kopen of huren. Bij batterijkoop zit de prijs van de batterij in de auto. Bij batterijhuur betaal je maandelijks een bedrag, afhankelijk van het door jou gekozen jaarkilometrage.

Batterij huren of kopen

Batterij

Batterijkoop

Oplaadcapaciteit van 
de batterij blijft maximaal
8 jaar gegarandeerd

of 160.000 km

Huren

Vanaf € 74,-* per maand

bij minder dan 
75% capaciteit wordt deze gerepareerd of vervangen